Search
Close this search box.
Bæredygtig Kaffe?

Bæredygtig kaffe?

I flere år klarede vi os uden et webstedssektion «Bæredygtighed». Eller vi troede, vi kunne klare os uden en. Vi troede, at vores indre holdning til at forstå kaffe var meget mere end “bæredygtig” og stod for sig selv og arbejdede.

Men når vi får at vide, at vi ikke kan findes på Internettet under søgeordene “kaffe” og “bæredygtighed”, får det os til at tænke.

Fordi vi ser vores arbejde som langsigtet, socialt i centrum, og vi har dokumenteret dette krav og dette mål i vedtægterne for GmbH og endda i handelsregisteret. (se nedenunder.)

Vi stoler bevidst ikke på sæler eller slagord som “direkte handel”, fordi de ikke opfylder vores standarder og vores krav, eller kun delvist, og er ikke præcist defineret som sådan. Ikke desto mindre er vi EU-økologiske og Demeter-certificerede og har også forskellige kaffe, der også er Fairtrade-certificerede.

"Bæredygtig og holistisk ledelse er en selvfølge for os og ikke en selvfølge."

Hvad er "bæredygtig kaffe"?

Hver person, der læser denne artikel, har lidt til meget forskellige ideer om, hvad bæredygtig kaffe skal indeholde. Imidlertid fortsætter nogle vilkår med at dukke op i diskussioner, og de fleste bør være enige med dem:

  • Kaffe skal produceres med så meget hensyn som muligt for naturen og mennesker
  • Producenterne skal modtage rimelige priser for deres arbejde
  • Certificeringer som økologisk, fair handel eller Demeter bør yde et bidrag til dette
  • Hvis det er muligt, skal grøn kaffe købes på en sådan måde, at der ikke er mange spillere mellem sælger og køber – også kendt som direkte handel

Dette er blot et udvalg af, hvad vi bliver ved med at høre. Disse beskrivelser, der beskriver bæredygtighed, lyder alle rigtig godt i starten og får dig til at føle dig godt. Men de er ikke rigtig konkrete. Hvad der præcist betyder “hensyn”, “fair”, “organisk” og “direkte” betyder noget andet for alle.

I det følgende vil vi gå ind på alle disse punkter og forklare, hvordan vi forstår bæredygtighed og kaffe.

Kaffeproduktion med respekt for naturen og mennesker

Dette er et grundlæggende krav og af en simpel grund: kaffeproducenter har tendens til at dyrke deres egen jord. Enhver, der som producent har en langsigtet interesse i at producere kaffe, bør derfor tage sig af sit eget land.

For vores kaffe kræver vi det højeste niveau af gennemsigtighed. Bare forekomsten af ​​uheldige omstændigheder på gården vil få os til at afslutte vores samarbejde. Vi har ikke brug for et segl til dette, vi bruger sund fornuft.

På mellemlang sigt ønsker vi at besøge alle vores partnere, som vi får kaffe fra, og gøre os bekendt med den lokale situation. Vi er allerede i tæt kommunikation med producenterne af vores kaffe fra Kenya, Brasilien, Peru, Nicaragua og Honduras. Vi var der selv, udvekslede vores respektive filosofier og er i dialog.

Gødning og plantebeskyttelse

Med “respekt for naturen” kritiseres det ofte, at kaffe kræver en høj anvendelse af gødning og pesticider. Kaffe er en kontant afgrøde – hvis nogen ønsker at tjene til livets ophold med kaffe, skal man sikre, at en høst skal høstes i slutningen af ​​sæsonen. Og det kræver brug af gødning og pesticider. Diskussionen her handler faktisk om, hvilken slags gødning og afgrødebeskyttelse, der er passende.

Vi bliver ved med at høre fra meget drastiske forbrugernes meninger om syntetisk gødning og pesticider, at dette ikke er tilladt. Du glemmer måske, at kaffe – som beskrevet ovenfor – er en kontant afgrøde , et produkt, som hele familier lever af.

Hvis brugen af ​​pesticider kan give sikkerhed, så er det en realitet. En anden realitet er, at priserne på gødning og syntetiske stoffer er ekstremt høje. Hver fornuftig producent bruger kun lidt input eller pesticider ikke kun af hensyn til naturen, men også af hensyn til husstandens budget.

Til dato har vi besøgt en lang række producenter, der anvender biologiske principper. De gårde, der har succes med det – dvs. har et højt udbytte og et marked – har også adgang til den nødvendige know-how. Viden om, hvad der er behov for langsigtet økologisk kaffedyrkning, er ikke bare så indlysende. Men dem, der har adgang til viden, har de rette kontakter og kan etablere deres eget marked, vil få succes i dag og i fremtiden. Men der er stadig meget få producenter. Det motiverer os til at arbejde mere og mere og på et eller andet tidspunkt udelukkende med økologiske producenter og støtte dem med ændringer

Rimelige priser for kaffeproducenterne

Det lyder også prisværdigt. Men hvad er retfærdigt? Er det en fast pris? En pris, der ikke følger med prisstigninger og inflation? For Gebana er fair f.eks. Ikke en tilstand, men en proces, som de skriver i et blogindlæg .

Vi har en meget klar mening her:

  • At købe kaffe til markedspriser dækker produktionsomkostninger i de sjældneste tilfælde
  • Kun dem, der betaler de reelle omkostninger til kaffeproduktion + margin x, kan så kalde dem “fair” eller “bare”
  • Det ville være som ethvert andet produkt i verden også værdsættes
  • Alt andet er vinduesdressing

Vi har vedtaget en simpel plan for os kaffemaskiner i to punkter:

  1. Indtil videre køber vi kun kaffe, som vi kender FOB-prisen for.
  2. På mellemlang sigt køber vi kun kaffe, som vi kender Farmgate-prisen for

Punkt 1 har ført os til at arbejde med nye leverandører af grøn kaffe i dag, end vi gjorde for et år siden. Nogle leverandører ønskede ikke at gå sammen med det, hvilket vi respekterer. FOB-prisen kvantificerer prisen på kaffe, da den er klar til eksport i oprindelseshavnen.

Farmgate-prisen nævnt i punkt 2 kvantificerer det beløb, der betales til produktionsenheden. Dette kan være en lille gård, en privat ejendom eller et andelsselskab. Farmgate-prisen skal omfatte produktionsomkostninger, faste omkostninger og en fast margen. Vi vil prøve at forstå den respektive Farmgate-pris så godt som muligt, fordi: ingen priser er ens. Omkostningsstrukturen for en kaffe fra Etiopien til en pris på 10 CHF / kg er helt forskellig fra en kaffe til 10 CHF / kg fra Brasilien.

Så vores mål er at forstå, hvordan de enkelte priser kommer til. Så kan vi tillade os at have en klar mening til en pris. Før det er det ofte bare spekulation.

Demeter, økologisk, fair handel og andre mærker

Vi klarer os ikke uden etiketter, men vi ser stor merværdi ved at etablere og vedligeholde et personligt forhold til kaffeproducenterne. Den stadigt voksende forståelse af kaffeproducenternes udfordringer og problemer hjælper os med at reagere præcist på individuelle behov og sammen finde kreative løsninger.

Kaffe er en utrolig følsom plante. Ikke alle producenter har erfaring eller adgang til et marked, der giver ham mulighed for at producere økologisk kaffe, hvilket er særligt risikabelt under konverteringsfasen. Vi tror dog selv på en fremtid for økologisk landbrug og støtter specifikt producenter, der ønsker at udvikle sig i denne retning.

Vi er involveret i et projekt om biodynamisk kaffedyrkning i Honduras og går endnu længere end klassisk økologisk kaffeproduktion. Vi laver ikke økologiske kaffe på Santa Rita, men vi prøver at skabe opmærksomhed hos vores partnere for den mest naturlige dyrkning muligt.

Biodynamisk kaffe

Vi er Demeter og økologiske certificerede. De biodynamiske retningslinjer for produktion af Demeter går meget længere end dem for økologisk produktion. Det betyder, at enhver, der ønsker at producere biodynamisk, virkelig skal vide, hvad han eller hun laver. En dyb agronomisk forståelse af, hvordan man håndterer jord, planter og dyr, er her et grundlæggende krav.

Som et ristningsfirma har vi sat os målet om at dække mere end 50% af vores behov for grøn kaffe med biodynamisk produceret kaffe inden 2025. Vi er fans af biodynamisk producerede kaffe – der er kun lidt mere end et dusin gårde over hele verden, der tilbyder dem nærmer sig og er certificeret med Demeter-mærket. Dette viser, hvor kompleks denne type kaffedrift er, men på den anden side nyder den stigende popularitet. Vi ønsker at udvikle os i denne retning med målet: #leaveoursoilbetterthanwefoundit.

Organisk som standard

Økologiske kaffe: Enhver, der producerer økologiske kaffe, har virkelig brug for at vide nøjagtigt, hvad de skal gøre. Bare gør ingenting, bare lade planten vokse uden nogen indblanding – det er også organisk. Dette hjælper dog ikke den plante, der lider så meget, og det hjælper heller ikke producenterne, da planten er sikker på at producere mindre og ikke overleve på lang sigt.

Lyder det absurd? Går det. Økologiske kaffe til supermarkedspriser har ofte denne type kaffe i deres sortiment. Disse kaffe kaldes også ”organiske som standard” – det vil sige økologiske kaffe, der er økologiske, fordi der ikke gøres noget på planten. Det er heller ikke en mulighed. Kaffeplanten er en dyrket plante – hvis nogen vil leve af kaffe, skal planten passes. Så let. Og så koster det. Økologiske kaffe, der er billige, skal indtages med stor omhu. Reelle økologiske omkostninger.

Hvor fair er fairtrade kaffe?

Fair trade-certificeret kaffe garanterer en mindstepris på 160 cent pr. Vægt, det er lige under et pund eller 0,454 kg. Fondsbørsens guidepris er i øjeblikket (28. juli 2019: 99,85 cts / lb). Dette betyder, at fairtransprisen er betydeligt højere og garanterer producenterne en forudsigelig indkomst.

Fair Trade og i Schweiz især Max Havelaar har formået at fokusere på kaffe i løbet af de sidste 20 år. Mange supermarkeder, store kunder og restauranter i dag ser sig selv i den situation, at de skal tilbyde fair trade-kaffe for at få succes.

Fair Trade er en af ​​de få sæler, der garanterer en minimumspris. Det er prisværdigt og var afgørende for et par år siden. I mellemtiden blev der fremført mere og mere kritik.

Ofte kan kun en lille del af produktionen sælges af producenten under Fairtrade-forhold. Den største del – afhængigt af produkterne – skal udbydes til salg på det frie marked, hvor der ikke er faste priser. Det er håbet, at andelen af ​​Fairtrade-forbrugere vil stige for at købe hele produktionen.

Derudover fungerer Fairtrade kun med kooperativer. Kritikken er, at de meget fattige producenter ikke kan nås, fordi de ofte ikke er en del af et andelsselskab, men er selvforsynende. Gebyrerne for kooperativer for at være Fair Trade-certificerede er også meget høje, har forskellige kooperativer allerede fortalt os.

Man kan nu også spørge, om fair handel skal nå de meget fattigste producenter?

Hvis fair trade-kommunikation siger det, så ja. Hvis ikke, er det sandsynligvis den oppustede kommunikation, den ofte romantiserende markedsføringsydelse for stegeplanter, som med forenklede og følelsesmæssige historier og billeder af glade landmænd vækker forbrugernes bevidsthed om, at de gør noget godt, når de køber denne certificerede kaffe.

Illoyal Fairtrade praksis

Dazu kommt eine wohl der absurdesten Praktiken, die sich vor allem grössere Röstereien leisten: Röster X möchte 10 Container Kaffee kaufen. Er kauft 5 Container zertifizierten Kaffee zu einem höheren Preis, dem Fair Trade Preis. Weil er aber noch 5 Container mehr kauft, möchte er einen Preisabschlag auf die restlichen 5 Container – so viel, dass der Durchschnittspreis aller Container am Schluss so hoch ist, wie der Börsenpreis. Das ist kein Witz. Wir nennen keine Namen, kennen aber einige, die so einkaufen. Diese Praxis ist absurd und untergräbt die eigentliche Idee von Fair Trade. Die Kritik an Fair Trade zielt also nicht auf den Ansatz ab, sondern darauf, dass mit der Ausweitung des Konzepts immer mehr Blüten wachsen, welche die Grundidee unterminieren.

Vi ser selv ikke efter Fair Trade-certificeret kaffe til vores egne produkter, men selvfølgelig udelukker vi dem ikke. Der er flere og flere producenter, der er dobbeltcertificerede. Vores COOPRAM-kaffe fra Peru er for eksempel certificeret økologisk og fair handel på samme tid.

Direkte handel med grøn kaffe

Direkte handel eller direkte handel er et vagt begreb. Hvis det betyder nøje at analysere værdikæden og tage skuespillerne ud af spillet, der primært indbetaler, men ikke længere tilføjer mere værdi til produktet og derefter betaler mere til producenterne til gengæld, så lyder det for tiden godt.

Hvis rammebetingelserne er givet, søges der et langsigtet handelsforhold ved at eliminere mellemmændene, sikkerheden for alle involverede aktører fortsætter, efter at den så ofte citerede “udskæring af mellemmændene” stadig er der, og ingen tager for stor en risiko, så kan vi alle egentlig kun være tilhængere af et sådant koncept.

Vi ser, at flere og flere kaffe annonceres som direkte handel , selvom de ovennævnte kriterier, der er relevante for os, ikke er opfyldt.

“Direkte handel” distraherer fra problemerne

Den stærke placering af udtrykket “direkte handel” antyder også, at ansvaret for lave kaffepriser primært ligger hos den grønne kaffehandler. Fra vores synspunkt er dette ikke tilfældet. Den største margen i kaffekæden kan tydeligvis tilskrives kaffebrænderen, der dygtigt skubber sorteper med mærket “direkte handel”.

Mellemmænd, møller og lokale kontakter giver endda meget ofte mening! Derfor bruger vi generelt ikke ordet “direkte handel”, men arbejder med dyb indre overbevisning i henhold til de kriterier, vi har nævnt ovenfor.

Vi forsøger at være så tæt som muligt på produktet og producenten. Vi forsøger at besøge producenterne og formulere fælles visioner. Så vi kommunikerer direkte med de mennesker, der producerer kaffen.

I stedet for “direkte handel” som vores flag stoler vi på gennemsigtighed i vores priser på grøn kaffe. I vores gennemsigtighedsrapport offentliggør vi, hvad vi effektivt betaler for den grønne kaffe. Vores mål er lige så vigtige for os, som de er ambitiøse: at fortsætte med at vise gennemsigtighed i hele kæden, fra Farmgate-prisen til koppen.

Bæredygtigt iværksætteri: 

Med Kaffeemacher GmbH er vi aktive som en social virksomhed på tværs af hele kaffe-værdikæden på en associativ og afbalanceret måde. Som kaffemaskiner er vi neutrale på kaffemarkedet og fungerer som en sammenhængende faktor. Vi netværker mellem specialitet og kommerciel, mellem Arabica og  Robusta , mellem fulde og halvautomatiske maskiner, mellem barista og producent osv. Kaffeemacher GmbH arbejder på en meningsfuld og formålsrettet, ikke profitorienteret måde. Det kan ikke sælges i betydningen af ​​et selvejet selskab.

Vi ser profit som et redskab til at opfylde et formål. Ved lov kan overskud ikke privatiseres. Det forbliver i GmbH og geninvesteres eller bruges i betydningen social tilgang via kaffeværdikæden. Fokus er på kompensation, da marginerne i kaffedyrkningslandet er betydeligt dårligere end i det land, hvor det overvejende forbrug i slutningen af ​​kæden er.

Specifikt bidrager vi til forfinansiering af høst, garanterer langsigtet køb af grøn kaffe, netværk mellem producenter og risterier.

Uddrag fra handelsregisteret

«Målet med virksomheden er en associerende aktivitet langs hele kaffens værdikæde fra dyrkning af kaffen til koppen. Det udfører forskning, udvikling, rådgivning, uddannelse, produktion og salg af kaffe, kaffeprodukter eller relaterede produktområder. Virksomheden driver og udvikler kulturelle og gastronomiske koncepter og fremmer unge iværksætterprojekter. Virksomheden ser sig selv som en nonprofit social virksomhed. “