Search
Close this search box.
Er Flyselskaber Begyndt At Tilbyde Bedre Kaffe?

Er flyselskaber begyndt at tilbyde bedre kaffe?

For mange er en kop kaffe en central del af oplevelsen af ​​flyrejser. I loungen og om bord på flyet er det en nødvendighed for nogle, takket være forlængede forsinkelser, tidlige afgange eller lange flyvninger. Det er dog ubestrideligt, at bekvemmelighed historisk set har været en prioritet for flyselskabskaffe, hvor kvalitet og smag generelt tager en bagsædet.

I de senere år er et stigende antal flyselskaber begyndt at investere i den kaffe, de serverer til deres kunder, både hvad angår bæredygtighed og kvalitet. God kaffe er blevet en konkurrencefordel for flyselskaber, samt en mulighed for at repræsentere lokale mærker.

For at lære mere om denne trend talte jeg med Ben Styche fra Union Hand-Roasted Coffee , Solomon Tadele fra OneKoo Coffee og Marilyn Kiriakos fra Hawaiian Paradise Coffee . Læs videre for at finde ud af, hvad de fortalte mig.

Er Flyselskaber Begyndt At Tilbyde Bedre Kaffe?

HVORFOR HAR FLYSELSKABETS KAFFE HISTORISK SET IKKE VÆRET AF HØJ KVALITET?

Når det kommer til kaffe på kommercielle fly, har funktion historisk set været mere prioriteret end smag.

Ben Styche er kommerciel direktør hos Union Hand-Roasted Coffee. “Det har altid spillet anden violin til alkoholholdige drikkevarer og mad,” siger han. “Desværre ses kaffe og te mere funktionelt som noget varmt og koffeinholdigt.”

Selvom billig kaffe af lav kvalitet kan være en del af skylden for dette, er der også andre faktorer, der spiller ind.

Højden

Højde ændrer vores opfattelse af smag. Mens en kaffedrikker, der bare leder efter en varm drik og et koffeinkick, måske ikke har noget imod dette, vil forbrugere, der leder efter en mere nuanceret, kompleks kop, finde det frustrerende. 

Først og fremmest nedsætter luften i kabinen vores evne til at lugte. Dette er naturligvis direkte forbundet med smag. I et fly kan smagsløgsfølsomheden reduceres med op til 30 %. 

“Ved 37.000 fod i luften er det også sværere at identificere surhedsgrad,” tilføjer Ben. “Udover det falder opfattelsen af ​​sødme sammen, og bitterhed accentueres.”

Højde forårsager mange ændringer, der påvirker sanseoplevelsen, herunder oppustethed, øget stress, dehydrering og lavere energiniveauer. Lavere temperaturer ombord betyder også, at varm kaffe har en tendens til at køle ned hurtigere, end den gør på jorden.

Vandet

Vand spiller en stor rolle for kaffe af høj kvalitet. Kaffe og te serveret i fly er brygget med ufiltreret postevand, så enestående kvalitet er usandsynlig. 

Der er dog andre forskelle. I modsætning til det vand, vi drikker derhjemme, transporteres flyvandet fra anlægget og føres direkte ind i flyets vandtank. Det er derfor sandsynligt, at vandkvaliteten kan være lavere end gennemsnittet postevand, afhængigt af tilstanden af ​​flyets rør og tank. 

Brygningen

Ben forklarer, at bryggeudstyret, du skal arbejde med ombord, er en udfordring. På grund af den lille tilgængelige kabineplads og sikkerhedshensyn er mulighederne stadig begrænsede. 

Brygning skal stole på en simpel kombination af kaffe og varmt vand – udstyr af højere kvalitet er for upraktisk til fly.

Servicen

Service er en vigtig merværdi for forbrugeroplevelsen. Dog serveres flyselskabskaffen af ​​stewardesser, ikke baristaer. Kaffen vil derfor sandsynligvis ikke have samme sans for detaljer eller skræddersyet kundeservice, som den ville have i en specialkaffebar.

Er Flyselskaber Begyndt At Tilbyde Bedre Kaffe?

HVORFOR INVESTERER FLYSELSKABER NU I BEDRE KAFFE?

Konkurrencefordel

Marilyn Kiriakos-Askari er vicepræsident for Hawaiian Paradise Coffee. Ifølge hende vælger flyselskaber at investere i bedre kaffe for at give dem en løftestang i forhold til andre flyselskaber med konkurrencedygtige priser. 

“Når en virksomhed har højere brandstandarder, vil de tiltrække en forbruger af højere kvalitet, mere villig til at bruge på andre varer,” forklarer hun. “Dette hjælper flyselskaberne med at tjene flere penge på andre måder.”

Marilyn anser det for et smart træk for flyselskaber at overveje forretningsrejsende. De kan vælge at vælge et flyselskab med en højere billetpris, der giver flere fordele, indkvartering og gratis tjenester, fordi det er en dækket forretningsudgift.  

Bedre kaffeservice på morgenflyvninger ville være en attraktiv funktion for disse kunder og give et godt afkast af investeringen, siger hun.

Forbrugernes efterspørgsel efter kvalitet og bæredygtighed

Den tredje bølge af kaffe, sociale medier og et voksende marked for specialkaffe har alle bidraget til, at gennemsnitlige kaffeforbrugere er blevet mere udsat for kaffe af bedre kvalitet. Naturligvis er forbrugernes efterspørgsel efter kvalitetskaffe steget. 

Forbrugere og mærker er også i stigende grad opmærksomme på de ødelæggende virkninger af klimaændringer og de etiske spørgsmål i globale forsyningskæder. 

Mærker bliver holdt mere ansvarlige, så investering i mere bæredygtige muligheder er blevet en god måde at nå nye kunder på – især dem, der tilhører yngre demografi.

Ben siger, at han er spændt på at se denne ændring ske, da kvalitet og bæredygtighed er kernen i Unionens brand.

“Flere og flere mennesker bliver nu udsat for specialkaffe af højere kvalitet hver dag,” siger han. “Sammen med det kræver forbrugerne også bedre sporbarhed, gennemsigtighed og bæredygtighed. Kaffe af højere kvalitet og etisk fremskaffet er ved at blive normen.”

Han påpeger dog, at kaffeaftaler af bedre kvalitet med flyselskaber ofte er eksklusive for premium- og business class. 

Er Flyselskaber Begyndt At Tilbyde Bedre Kaffe?

OPGRADERING AF KAFFE OMBORD: ET SAMARBEJDE

I de senere år er der begyndt at opstå nye partnerskaber mellem flyselskaber og kaffemærker. I mange tilfælde har dette været en måde at tilbyde et forbedret produkt og sætte mere fokus på kundeoplevelsen i lufthavnslounger og på flyvninger. 

For Union startede partnerskabet med British Airways på London Coffee Festival i 2016. Ben fortæller mig, at efter at have chattet med en repræsentant fik de idéen til at højne kvaliteten af ​​flyselskabets kaffe sammen. 

“Vi havde en repræsentant, der rejste fra London til New York for at smage kaffen i luften,” forklarer han. “Vi ville sikre os, at vi kunne tilbyde et godt match, der ville forblive sødt og rent under flyvningen.”

Det er ikke let at finde den rigtige kaffemaskine i et fly. Kværnestørrelse, stegeprofil og brygningsmetode skal alle arbejde sammen for at producere det bedste resultat i et udfordrende miljø. 

Ben fortæller mig, at hans team også trænede British Airways’ kabinepersonale i bryggeteknikker for at garantere gode resultater. 

“Resultatet var så givende, da vi endelig fik det rigtige,” forklarer Ben. “British Airways-teamet fortalte os, at det smagte lettere og lysere end noget, de nogensinde havde haft før.”

Hawaiian Paradise Coffee underskrev i mellemtiden en femårig kontrakt med Hawaiian Airlines. Marilyn fortæller mig, at de begyndte at udforske et partnerskab tre år tidligere.

“Det kræver meget arbejde og tid. Vi arbejdede sammen om at skabe det rigtige kaffetilbud til deres flyrejse,” forklarer hun. “Vi undersøgte at brygge forskellige muligheder under flyvningen, indtil vi fandt den rigtige pasform. Vi er et håndværksmærke, der skaber tilpassede profiler, hvilket var det, de ledte efter.”

Er Flyselskaber Begyndt At Tilbyde Bedre Kaffe?

LOKALE MÆRKER

I nogle tilfælde kan disse partnerskaber repræsentere et skub til at støtte lokale mærker, hvilket giver kunderne en smag af landet bag flyselskabet.

Solomon Tadele er kaffechef i Oromia Coffee Farmers Cooperative Union. 

Han fortæller mig, at de har underskrevet et aftalememorandum om at arbejde med Ethiopian Airlines som leverandører af grøn og ristet kaffe. Formålet med partnerskabet, siger han, er at fremme etiopisk kaffe af god kvalitet på etiopiske fly. Som kaffens fødested forklarer han, at det giver mening at markedsføre deres ekspertise. 

Marilyn er enig og forklarer, at passagerer endda nogle gange forventer en hawaiiansk kaffeblanding som en del af den hawaiianske oplevelse. 

“At være den eneste stat, der dyrker kaffe, gør os unikke,” siger hun. “Hawaii er også en ø midt i Stillehavet med en betydelig tidsforskel for de fleste rejsende, så kaffe hjælper med at give folk energi, mens de flyver, og kan endda hjælpe dem med at tilpasse sig tidszoneændringen.”

Med hensyn til Union, forklarer Ben, at en risteri i nærheden af ​​British Airways-loungen endda bliver en del af partnerskabets salgsargument.

“For British Airways at kunne sige, at denne kaffe er ristet 25 miles fra loungen, hvor passagererne er, er en stor ekstra bonus,” forklarer han.

Er Flyselskaber Begyndt At Tilbyde Bedre Kaffe?

VIL BEDRE KAFFE PÅ FLY BLIVE NORMEN?

Så med den volatile C-pris, stigende inflation og andre forsyningskædeproblemer, er investering i bedre og dyrere kaffe på fly bare en forbigående tendens?

Marilyn er enig i, at fremtiden er usikker. Hun mener dog, at de fleste kaffeforbrugere ser kaffe som en nødvendighed, og for mange er god kaffe en lille luksus, de ikke kan undvære.

”Det er svært at sige, hvordan priserne nu vil påvirke salget i fremtiden. God kaffe på fly kan være en forbigående trend, eller måske ikke,« siger hun. “Men ser jeg på dens udvikling gennem forskellige tidsperioder og kulturer, så føler jeg, at god kaffe er kommet for at blive.”

Ben er enig og siger, at han tror, ​​at forbrugerne vil klage, hvis kvaliteten begynder at falde. 

”De, der fortsætter med at investere i kvalitet, vinder i sidste ende. Bedre kvalitetskaffe, der er bæredygtigt fremskaffet, er mere normen nu, end den nogensinde har været,” siger han.

Ifølge Ben vil den næste innovation i de kommende år være bedre bryggeudstyr og et bredere udvalg af mælkemuligheder i fly. Han fortæller mig, at Union allerede har indledt en samtale med British Airways med hensyn til at forbedre og udvikle flyfaciliteter til bryggeplads og udstyr. 

Solomon er håbefuld. Han ser en efterspørgsel efter fine, sporbare kaffer med enkelt oprindelse, som han siger ikke viser tegn på at bremse. Han indrømmer dog, at flyselskaberne i Etiopien kan være tøvende med at investere i dyrere kaffemuligheder på grund af en videnskløft. 

“Vi er en af ​​de bedste kvalitetsleverandører af etiopisk arabica-kaffe derude med mere end otte internationale bæredygtighedscertifikater inden for grøn kaffe,” forklarer han. “Men mange etiopiere anerkender ofte ikke denne kvalitetsdifferentiering eller dens værdi. Jeg tror dog, at det snart vil ændre sig.”

Er Flyselskaber Begyndt At Tilbyde Bedre Kaffe?

Det er tydeligt, at flyselskaber rundt om i verden aktivt udforsker nye partnerskaber for bedre kaffe. Og selvom ombord-kaffe måske aldrig smager helt så fantastisk, som den gør på jorden, er det et skridt i den rigtige retning at servere kvalitetskaffe fra brændere, der ved, hvad de laver.

For kaffemærkerne kan denne trend markere en fantastisk mulighed for at få mere eksponering ved at nå ud til internationale folkemængder. Hvorvidt dette er en udvikling, der er kommet for at blive, skal dog vise sig.

da_DKDA