Search
Close this search box.

Kan drikke kaffe hjælpe med vægttab?

Kaffe er den mest udbredte morgendrik på verdensplan. Selvom drikken er kendt for at øge energien, kan den også være sund og hjælpe med vægttab.

At drikke espresso kan hjælpe dig med at tabe dig ved at øge din energi og kortvarigt undertrykke din appetit. Koffeinkomponenten i espresso, en stærk sort kaffe fremstillet ved at skubbe damp gennem malede kaffebønner, forårsager disse virkninger. 

Så længe du ikke tilføjer sukker eller fløde til din espresso, er det en drik med lavt kalorieindhold med kun tre kalorier pr. ounce.

Koffein kan findes i stort set alle diæt- eller vægttabsprodukter på markedet. Men hvorfor er det det? Kan koffein hjælpe dig med at nå dine vægttabsmål? Kan det hjælpe dig med at tabe dig? Her er nogle måder at bruge kaffe til at hjælpe dig med at tabe disse kilo.

Kaffe øger dit energiniveau

De fleste succesrige vægttabsstrategier kombinerer både kaloriebegrænsning og øget fysisk aktivitet. Denne kombination resulterer i et kalorieunderskud, som fører til vægttab. Når det bruges i moderate mængder, stimulerer koffein centralnervesystemet og øger den atletiske præstation.

Træning i en længere periode eller med en højere intensitet resulterer i en højere kalorieforbrænding pr. session, hvilket resulterer i mere vægttab. Koffein fra espresso kan også stimulere termogenese i din krop betydeligt. Dette øger varmeproduktionen i din krop, hvilket kan resultere i et lille løft i kalorieforbrændingen.

En rapport offentliggjort i “The American Journal of Clinical Nutrition” viste, at indtagelse af 100 mg koffein resulterede i et energiforbrug på mellem 80 og 150 kalorier om dagen. Selvom dette er en minimumsmængde af kalorier, kan det hurtigt hobe sig op. Forbrænding af yderligere 80 kalorier dagligt resulterer i en 8-pund vægtreduktion årligt. Så en dosis koffeinholdig espresso før din træning kan hjælpe dig med at tabe dig.

Kaffe booster dit stofskifte

Kaffe giver mineraler, herunder niacin, kalium, magnesium og antioxidanter, som kan hjælpe med fordøjelse, muskelfunktion og hjertesundhed. Det inkluderer også koffein, som øger stofskiftet, øger energien og kan hjælpe med vægttab.

Metabolisme er den proces, hvorigennem kroppen nedbryder næringsstoffer og bruger kalorierne fra fødevarer i løbet af dagen. Koffein, et stimulerende middel i kaffe, er et af de få kemikalier, der kan øge dit basale stofskifte (BMR), eller den hastighed, hvormed du forbrænder kalorier i hvile.

En undersøgelse fra 2018 opdagede, at folk, der drak forskellige mængder kaffe over to måneder, havde højere niveauer af metabolitter, et resultat af metabolisme. Et hurtigere eller højere stofskifte giver dig mulighed for at forbrænde flere kalorier i hvile eller under fysisk træning, hvilket kan hjælpe med vægttab.

Beviser viser, at kaffebrug øger BMR, men det er afgørende at huske, at mennesker metaboliserer måltider og drikkevarer i forskellige hastigheder. Kaffe kan øge stofskiftet hos et individ, men ikke hos et andet.

Kaffe undertrykker sulten

Mange faktorer påvirker appetitten, herunder typen af ​​indtaget mad, fysisk aktivitetsniveau og hormonniveauer. Koffein kan sænke ghrelin-niveauet, det hormon, der får dig til at føle dig sulten.

Koffein aktiverer også peptidet YY, som regulerer fylde. Mere PYY betyder, at du vil føle dig mæt og mindre sulten. At tage kaffe et par timer før måltider kan hjælpe dig med at spise mindre mad. Kaffe kan også få dig til at føle dig mæt i længere tid, hvilket hjælper dig med at undgå mellemmåltider i løbet af dagen.

Spring tilsætningsstofferne over

Hvis du ikke er forsigtig, kan din kop kaffe let bevæge sig ind i et skadeligt område. Hvis du tilføjer slik, mælk og andre komponenter med højt kalorieindhold, kan drikken have 300 til 500 kalorier. Mange populære kaffedrikke har allerede et højt kalorietal, såsom Starbucks’ egen Caramel Macchiato og Mocha Frappuccino, som har 250 og 370 kalorier, hhv. Indtagelse af flere kalorier end normalt forhindrer dig i at generere et kalorieunderskud til vægttab og resulterer i stedet i vægtøgning.

Det anbefales at undgå at tilføje kalorier til din kaffe, hvis du forsøger at tabe dig. Selvom det kan være fristende at tilføje mælk eller sukker til din kaffe, kan det hurtigt tilføje kalorier til din drik.

Nogle kaffemærker supplerer dog deres kaffe med smag, hvis du ikke kun kan tage sort kaffe. Du kan også bruge naturlige sødestoffer som honning.

Kaffe hjælper med at mobilisere fedtet fra fedtvævet.

Koffein har vist sig at formidle signaler til dine fedtceller og instruere dem i at nedbryde fedt. Din krop skal nedbryde fedt, før den bruger det og fjerner det fra kroppen gennem træning.

Kaffe øger også adrenalinniveauet i dit blod, hvilket hjælper med nedbrydningen af ​​fedt. Dette er grunden til, at koffein findes i næsten alle vægttabstilskud og slanketabletter.

Sådan drikker du kaffe til vægttab

Det er tilrådeligt at indtage højst fire krus (236 ml) kaffe om dagen, hvilket svarer til 400 mg koffein, for at få de sundhedsmæssige fordele ved kaffe og tabe den vægt.

Fire kopper kaffe dagligt giver fordelene ved at føle sig mere vågen og forbedre fedtstofskiftet uden at forstyrre søvn eller appetit. Det ville være passende at drikke en kop hver par timer for at mærke de langsigtede fordele i hvert interval.

Hvis du foretrækker stærk kaffe, så drik færre kopper for ikke at indtage mere end 400 mg koffein dagligt. Stærk kaffe har et højere koffeinniveau, da der er en større koncentration af kaffe pr. kop vand.

Sort kaffe er fremragende til vægttab, da den ikke indeholder tilsat sukker eller fedtstoffer, der kan forårsage vægtøgning. Hvis du er ny til at drikke sort kaffe, kan det hjælpe dig med at vænne dig til den bitre smag, hvis du skærer mindre på sødmen.

Hvis du har en følsom mave, er det tilrådeligt at indtage kaffe til måltiderne, fordi den sure væske kan skabe mave-tarm-irritation. Overdreven stress på dit fordøjelsessystem kan resultere i vægtøgning.

Er der bivirkninger forbundet med at drikke kaffe?

Før du begynder at drikke kaffe hele dagen, så husk, at selvom der er videnskabelige beviser, der understøtter kaffens indflydelse på din talje, vil du gerne indtage det inden for en rimelig mængde.

At drikke kaffe op til seks timer før sengetid kan forårsage søvnproblemer. Dette kan påvirke din vægt, fordi mangel på søvn ændrer hormonerne ghrelin, hvilket påvirker sult.

Opdag

 

Relatede Artikler

da_DKDA