Search
Close this search box.
Kan Vi Drikke Kaffe Om Aftenen?

Kan Vi Drikke Kaffe Om Aftenen?

For et stort flertal er kaffe en uundværlig del af hverdagen.

Faktisk, kendt for sine stimulerende virkninger på hjernen, kan kaffe lide at ledsage os om morgenen for at give os et lille boost med morgenmaden.

Men er dens effektivitet den samme hele dagen?

Kan vi drikke kaffe om aftenen?

For at forstå kaffens virkning på menneskekroppen skal vi først forstå, hvordan det fungerer.

EFFEKT AF KAFFE PÅ HORMONER

Den menneskelige krop har et komplekst nervesystem, der er meget autonomt.

Undersøgelsen af ​​biologiske rytmer kaldes kronofarmakologi.

Den overvejer funktionen af ​​cikardialuret, det 24-timers “interne ur”, der påvirker forskellige opførsler i kroppen, såsom temperatur, puls og hormonproduktion. Det kan påvirke tolerancen og effektiviteten af ​​visse lægemidler.

God viden og beherskelse af vores naturlige ur er afgørende, fordi det giver os mulighed for bedre at forstå, hvordan vores krop fungerer og dermed tilpasse vores ønsker til vores behov.

Hver morgen vågner kroppen takket være cortisol, også kendt som “stresshormonet”.

Kortisolniveauet i nervesystemet varierer alt efter dagtimerne: For en person med en konventionel livsstil er det på sit højeste om morgenen mellem 7 og 9 om morgenen.

Dette er, når det er på sit højeste og mest stabile og falder hele dagen for at nå det laveste niveau om aftenen. 

Denne frigjorte energi bidrager til opvågnen, årvågenhed og dermed til reguleringen af ​​vores interne ur.

Koffeinen indeholdt i kaffe virker især på cortisol ved at stimulere dens produktion og øge dens virkning.

At drikke kaffe i peak cortisol timer har en ineffektiv handling, fordi de producerede effekter er de samme på et tidspunkt, hvor individets årvågenhed allerede er på sit højeste.

Der er endda en risiko for den modsatte virkning end forventet: at drikke en kop kaffe, når man vågner, kan på længere sigt reducere  virkningen af ​​alle de drukkede kopper kaffe, dvs. at være et offer for kaffemodstand .

Tilsvarende er det ikke længere effektivt at drikke mere end 4-5 kopper kaffe om dagen, da kroppen allerede har absorberet den mængde koffein, den har brug for, for at holde sig vågen.

Der er også andre tidspunkter af dagen, hvor kortisolniveauet i blodet topper igen, ofte mellem kl. 12 og kl. 13.30 og derefter igen mellem kl. 17 og 18.30

Denne rytme kan variere lidt fra person til person, så det er bedst at drikke din kaffe uden for disse timer for at sikre, at den virkelig er effektiv.

Kaffe forhindrer dig i at sove

Hvis kaffe er den næstmest forbrugte drik globalt, efter vand, er det naturligvis for dens stimulerende handling, der vækker og tillader hjernens effektive funktion .

Ud over dets ineffektivitet under kortisol-toppe tilrådes det dog stærkt ikke at indtage koffein 6 timer før søvn, dvs. i slutningen af ​​eftermiddagen.

Faktisk har tilstedeværelsen af ​​koffein en stærk effekt på tidspunktet for at falde i søvn, men også på søvnfaserne:

det forstyrrer hjernens handling og gør det vanskeligt at nå det dybe søvnstadium.

At sove efter at have drukket kaffe ville derfor være mindre afslappende og forårsage følelser af træthed i løbet af dagen.

At drikke kaffe om aftenen frarådes derfor stærkt for mennesker, der lider af søvnforstyrrelser.

 

Hvornår Er Den Bedste Tid Til At Drikke Kaffe?

Vi har set, at den menneskelige krop producerer sine egne cykler af søvn og energi.

F.eks. Er effektiviteten af ​​kaffe på sit højeste, hvis den indtages efter kl. 9 eller kl. 18 i perioder med faldende kortisolniveauer.

Da effektiviteten er langvarig, bør den undgås efter kl. 18 for at undgå søvnforstyrrelser og drage fordel af en komplet og genoprettende søvn.

Takket være denne artikel ved du nu, hvornår du skal tage din kaffe for at drage fordel af al dens effektivitet! 

da_DKDA