Search
Close this search box.
Nyd Kaffen – Det Er Super Sundt

Nyd Kaffen - Det Er Super Sundt

Nyd kaffen – det er super sundt. I denne artikel vil jeg forklare, hvorfor kaffe er så sundt, og hvorfor det får dig til at føle dig glad og meget mere. Tjek den ud 🙂

Kan Du Lide Kaffe?

I mange år gik vi rundt og tænkte, at de fleste af os drak for meget kaffe – og at tedrikkere var meget sundere.

Heldigvis er dette ikke tilfældet, fordi forskellige stoffer i kaffen har vist sig at påvirke sygdomme som kræft og hjerte-kar-sygdomme, Parkinsons, Alzheimers og depression. Men hvorfor er det lige at kaffe er så sundt?

Præcis hvilke lægemidler der kan hjælpe med at forhindre sygdom, kender ikke forskerne. Det kan være antioxidanter, men det kan også være andre stoffer, der enten alene eller i kombination med andre stoffer virker forebyggende.

Der er også en mulighed for, at traditionerne omkring vores kaffe påvirker og hjælper med at forblive sunde – at vi tager pauser, hygger os, snakker sammen og generelt slapper af.

I denne artikel troede jeg, at jeg ville skrive lidt om mine tanker om emnet.

Kaffe Med Eller Uden Koffein

Forskere ved, at det ikke betyder noget, om kaffen er med eller uden koffein, når det kommer til at være i stand til at forhindre kræft og hjerte-kar-sygdomme.

Når du drikker tre til fire kopper kaffe om dagen har du gavn af kaffestoffernes sundhedsmæssige virkning, og at drikke mere skader det ikke, selvom det kan forårsage maveproblemer.

Og så betyder det også – i det mindste for en nattesøvn – hvornår du drikker kaffen.

Omkring halvdelen af ​​os er så følsomme over for koffeinens forfriskende virkning, at vi har problemer med at falde i søvn, hvis den sidste kop drikkes tættere end tre timer ved sengetid.

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har ligget i sengen med vidt åbne øjne, og stirret blindt op i loftet, uden at kune falde i søvn.

Pas På med Kaffe Før Sengetid

Hvis kaffe giver dig hjertebanken, kan det være et tegn på, at du er kaffe overfølsom. Det er diætist og kaffeelsker Anne W. Ravn selv:

– Jeg får let hjertebanken, hvis jeg får for meget.

Men jeg nyder duften og sandsynligvis også koffein – det er en fornøjelse for mig, at jeg ikke ville vælge imellem, siger hun. Hun påpeger, at kaffe også kan være en god måde at få mere mælk indeni – mejeriprodukter indeholder den kalk, vi har brug for så meget til vores knogler, men som mange mennesker har svært ved at få nok af.

Derefter nævner hun en stædig myte på jorden: at kaffe ikke tæller med i flydende regnskab, at vi gerne vil kontrollere hver enkelt, så vi får nok væske hver dag. Kaffe dækker godt.

Den Sundeste Kop Kaffe

Drik kaffe med mælk. Det er en god måde at få mælkeprodukter på, og det tager ikke mere end 30 ml. mælk for at forhindre, at kaffen stjæler kalk fra dine knogler. Undgå at sødme det, og hvis du vil sikre den sundeste kop, skal du overveje brygningsmetoden, som også betyder noget:

1) Filterkaffe fremstillet på en kaffemaskine er den sundeste af alt, fordi den indeholder alle de sunde stoffer, der forhindrer sygdom, men ikke bønnernes usunde fedtstoffer (cafestol og kahweol) forbliver i kaffegrunden.

2) Instant kaffe  og automatisk kaffe er næsten lige så sunde ved filterkaffe, fordi den er fremstillet af frysetørret kaffe, og i frysetørringsprocessen sorteres de usunde fedtstoffer.

3) French press, espresso og kapselkaffe er de mest usunde kaffetyper, fordi de ikke har været igennem et kaffefilter, der fjerner de usunde fedtstoffer.

Kaffe Gør Dig Glad!

Du kan trygt holde fast i din yndlingsdrink, kaffen! For på langt sigt reducerer du risikoen for depression, det er godt for hukommelsen – og så gør det dig i godt humør!

Det er på mange måder den bedste start på dagen!

Duften af ​​friskbrygget kaffe, smagen af ​​bønnerne, den energi, der stille kommer til dig.

Vi elsker alle vores kaffe og kan være rolige og indsamlede.

Det får os ikke bare til at komme igang om morgenen og har en positiv effekt på vores stofskifte, men det stimulerer også hjernen og skal derfor også ændre vores humør op et par grader.

Personligt føler jeg mig meget bedre, når jeg har drukket 2 kopper kaffe om morgenen. Før det er jeg ikke rigtig mig selv. Min mand kalder mig en zombie :-))

Kaffe mod depression!
Og så er der ikke brug for meget. 300 milligram koffein svarer til to til tre kopper kaffe, hvilket er nok til at forbedre din sindstilstand.

Også på længere sigt. Kvinder, der drikker to til tre kopper dagligt dagligt, er 15 procent mindre tilbøjelige til at udvikle depression end kvinder, der drak lidt eller ingen kaffe, viser resultaterne af undersøgelser, der varede over 10 år, af Harvard- forskere.

Den glade kop kaffe!

Og netop når det drejer sig om kaffedrikning, “jo mere – jo bedre” betyder det.

Hvis du tager en kop mere om dagen, falder din risiko for depression kun fem procent længere.

For de velsmagende bønner har en virkelig unik effekt på hjernen og centralnervesystemet.

Derfor forbedrer kaffedrikning generelt kognitive funktioner – hukommelse, koncentration og opmærksomhed.

Og når det også fremkalder positiv selvtillid, trivsel og glæde, er der absolut ingen grund til at springe over en ekstra kop …

da_DKDA