Search
Close this search box.
Te Vs. Kaffe – Hvilken Elsker Vi Mest Og Hvorfor?

Te vs. kaffe – hvilken elsker vi mest og hvorfor?

Der er kun to slags mennesker i denne verden: kaffe freaks og te elskere. Selvom te gang på gang er blevet udråbt til den mest forbrugte drik, ser det ud til at være en pyrrhussejr; i det mindste i Polen går dens popularitet sjældent hånd i hånd med kvalitet.

Her er en simpel test til dig – gå til din lokale specialkaffeshop og se nærmere på deres menu – du vil sikkert blive bombarderet med alverdens informationer om bønnerne på lager, hvilken kaffe der bruges til batchbrygning, højden hvor den blev dyrket, hvem ristede den, hvad den ideelle TDS er….på den anden side har vi under gådefulde ‘varme drikke’ te – grøn eller sort. Er det alt?

Vent…er det en te pose? Også selvom du er så heldig at finde et sted, der serverer løst blad, hvordan brygger du det uden en timer eller vægt? Kender du ikke vandtemperaturen? Ville en tjener på en restaurant bringe råvarer til bordet og forvente, at gæsterne tilbereder deres måltider?

Jeg ved, jeg ved, jeg klynker – men hvis du tænker over det, er der virkelig ingen grund til, at vi skal behandle kaffe med mere omhu end te. Begge har masser at byde på, hvis vi får tid til at lære særhederne.

Tekande

Hvor skal vi starte? Som altid er viden nøgle – at forstå produktet du arbejder med, hvor du er nu og hvad det ønskede resultat er.

Kaffe har banet vejen for te som specialdrik, og en sammenligning af de to vil give os mulighed for at få en bedre forståelse af, hvor vi er – og hvor meget potentiale der er.

Grundlæggende forskelle mellem kaffe og te

Lad os lægge grundlaget ved at lære lidt mere om oprindelsen af kaffe og te – overraskende nok har de meget lidt til fælles. Kaffe og te er hjemmehørende i to forskellige kontinenter (Afrika og Asien), fremstillet af forskellige planter (Kaffe og Camellia sinensis), selv de dele, vi bruger, er noget kontrasterende – blade til te og bønner til kaffe. Hvad sidstnævnte angår, sker det meste af smagsmanipulation i to faser: forarbejdning af kirsebær og ristning.

I teproduktionen åbner hvert trin nye døre, og producenterne er kun begrænset af deres fantasi – blade kan sælges lige efter visnende eller lades oxidere, indtil de når et vilkårligt sted mellem et par til flere dusin procent; de kan lagres, ristes med forskellige træsorter, temperaturer og tider (på samme måde som kaffe), blandes med anden te eller endda frugt… hver lille ændring vil påvirke smagen.

Men bortset fra disse forviklinger ligger hovedforskellen mellem kaffe og te i karakteren af ​​nøgleprocesser, der er ansvarlige for deres karakteristiske smagsprofiler – bønner udsættes for ikke-enzymatiske reaktioner, såsom karamellisering og Maillard-reaktion, hvorimod te gennemgår enzymatisk bruning involverer polyphenoloxidase.

Chemex Kaffe

Den kemiske sammensætning af te og kaffe – hvilken er bedre for os?

Den forbløffende mangfoldighed blandt te og kaffe gør det vanskeligt at foretage sammenligninger i forhold til deres kemiske sammensætning – for ikke at nævne mest relevant undersøgelser giver ikke tilstrækkelige oplysninger om oprindelsen og kvaliteten af ​​blade og bønner, de brugte, blot refererer til både som “te” og “kaffe”. Vi kan dog ganske tilfredsstillende skelne mellem de vigtigste forbindelser, der findes i disse produkter:

Kulhydrater

Simple og komplekse kulhydrater udgør omkring 40 procent af kaffen og kun omkring 15-20 procent af te – ikke overraskende, i betragtning af hvilke dele af planter, der er vant til at producere begge dele.

Aminosyrer og lipider (fedtstoffer)

Aminosyrer – bittesmå byggesten, der kombineres for at danne protein – udgør omkring 13-15 procent af grønne kaffebønner og op til 25 procent af tør te. Her er spørgsmålet om en million dollars – hvorfor er vi ligeglade?

Nå, lad mig fortælle dig hvorfor! Aminosyrer er ansvarlige for den karakteristiske smag, umami smag der næsten ligner … hønsebouillon. Mængden af ​​aminosyrer i blade er i høj grad afhængig af lysforholdene – den mere sollys teen blev udsat for, jo flere polyfenoler det vil indeholde. På den anden side, skygge vil resultere i te rig på disse usædvanlige umami-noter. Husk Japansk Gyokuro te?

Det eksemplificerer denne proces smukt – tebuske, som Gyokuro er lavet af, er målrettet skyggefulde for at få det elskede frem broderi.

Apropos grøn te – har du hørt om L-theanin? Denne særlige aminosyre er blevet noget af et buzzword blandt biohackere, og af en meget god grund – næsten udelukkende fundet i sort og grøn te, har den vist sig at hjælpe med afslapning uden at forårsage døsighed.

Grøn Te

Mens mere aminosyrer er til stede i te, er det modsatte tilfældet for lipider – deres indhold i kaffebønner kan nå op til 18 pct men varierer i en bryg, afhængig af tilberedningsmetoden. Papirfilter vil beholde det meste af det, hvilket påvirker den overordnede smag og mundfølelse.

Fenolforbindelser (polyphenoler)

Lyder det mystisk?

Vi har alle hørt om kaffes og tes antioxidantegenskaber, og vi har polyfenolerne at takke for. Disse specielle små forbindelser kan yderligere opdeles i flavonoider, phenolsyrer og andre, såsom lignaner, ligniner og tanniner. Mens kaffe indeholder nogle af dem (chlorogensyre), er de det overvejende fundet i te – op til 30.000, med flavonoider, katekiner og tanniner de vigtigste bestanddele.

Vitaminer og mineraler

Det kræver et kig på udbredelsen af ​​imponerende skæggede mænd, der repræsenterer baristasamfundet, for at konkludere, at kaffe og te faktisk er groft undervurderede ungdomscocktails.

Faktisk indeholder begge vitaminer og mineraler, førstnævnte inklusiv B-vitaminer, kalium og mangan, hvor sidstnævnte er rig på vitamin C, B1, B6 og op til 30 forskellige mineraler, såsom fluor, mangan, kalium og selen.

Desværre komplicerer sagerne, når vi indser, at både te og kaffe indeholder koffein – ikke kun har det en negativ indvirkning på absorptionen af ​​visse forbindelser, men kan også forårsage udtømning af nogle B-vitaminer (det samme indeholder det – snak om unfair), jern og zink. Som om det ikke var nok, det også øger magnesiumudskillelsen.

Det lyder ikke som en god nyhed … hvad gør vi?

Jeg er glad for, at du spurgte. Her er, hvad vi ikke gør: panik. Gå ikke i panik! Så meget som det er fristende at bukke under for ekstremer, er der ingen, der lyder alarmer, når undersøgelser efter undersøgelser viser, at vi ikke får nok søvn, eller forbyder at sidde, fordi stillesiddende livsstil forårsager rygsmerter.

Bevidsthed er nøglen – at vide, hvor skadelige vores vaner kan være, og hvordan vi kan forebygge eller minimere deres destruktive virkninger. Kræver dit job længere tids siddetid?

Klem lidt fysisk aktivitet ind. Drikker du meget kaffe? Test dig selv for potentielle mangler og planlæg din kost med omtanke. Problemet ligger sjældent i et enkelt produkt, men derimod mangel på bevidsthed kombineret med at “håbe på det bedste”.

Kaffe

Alkaloider (koffein)

En anden gruppe af forbindelser, vi sandsynligvis vil finde i mange planter, er alkaloider, der findes i forskellige former – nikotin, kinin, morfin, stryknin og…koffein. Deres rolle er at forsvare planten mod insekter; alkaloider er ansvarlige for bitterheden, der skræmmer potentielle rovdyr væk.

Selvom kaffe og te indeholder mindst et par typer af disse forbindelser, vil vi koncentrere os om koffein – det hersker bestemt i begge produkter (ifølge Ramdani et al.(2018) er det langt flere end alle andre alkaloider i grøn og sort te) og indrømmet, pirrer de flestes nysgerrighed.

Det er lidt af en udfordring at bestemme, hvor meget koffein der er i brygget kaffe og te – der er et væld af variabler, der skal tages i betragtning, fra dyrkningsbetingelser til forarbejdning og brygningsmetoder. Der er stor forskel mellem kaffe brygget traditionelt og alternativt, for ikke at nævne at sammenligne disse værdier med te.

Det antages generelt, at sidstnævnte indeholder mere koffein i tørre blade (i forhold til den samme mængde tørt kaffegrums), men på grund af tilberedningsteknikker ender meget lidt af det i brygget te. Hvad mere er, vil virkningen af ​​koffein være forskellig afhængig af andre samtidige forbindelser, for eksempel førnævnte L-theanin.

Te Vs Kaffe

Kan vi overdosere koffein i te eller kaffe?

Vi kender alle virkningerne af denne særlige forbindelse på vores kroppe – i stedet for at kede dig med forskning og statistik, lad os tale om noget andet for en forandring: cen overdosis af koffein?

Kort sagt – ja, koffeinoverdosis fra kaffe er mulig og i ekstreme tilfælde dødelig, men også utrolig sjælden. Da der allerede er meget lidt af det i brygget te, er den potentielle trussel praktisk talt ikke-eksisterende, og fra nu af vil vi henvise til kaffe. Ifølge vox.com der citerer forskning fra 2017, i 51 undersøgte tilfælde af fatal overdosis mængden af ​​koffein i testet blod var omkring 180 mg/L – til sammenligning vil indtagelse af et dobbelt skud espresso bidrage til at øge disse værdier til 5-6 mg/L.

Det betyder, at vi skal drikke mindst tredive shots efter hinanden for at nå disse niveauer – højst usandsynligt, at nogen ville lykkes, selv under særlige omstændigheder såsom barista-mesterskaber. De, der døde af koffein overdosis, blandede kaffe med energidrikke og rent koffeinpulver – nok ikke det smarteste træk.

Vi startede dristigt med det grummeste scenarie – men hvad sker der, hvis overdosis er mild?

Næsten alle har været lidt overoptimistiske omkring deres koffeintolerance mindst én gang og lidt af hovedpine, hurtig vejrtrækning, hurtig hjerterytme og svimmelhed – så længe du ellers er rask og ikke oplever hjerteproblemer, vil disse symptomer med tiden forsvinde og vil ikke forårsage varig skade.

Tegrise Te

Og hvad sker der, hvis vi overdosis af te? Meget få mennesker ved, at te … kan få dig fuld!

“Te drukkenskab”, som denne tilstand ofte omtales, er induceret af kollektiv effekt af koffein, L-theanin og et par andre forbindelser, der findes i bryggede blade. Bortset fra navnet, har det meget lidt til fælles med rus forårsaget af alkohol – det inspirerer følelser af dybt afslapning, ro, eufori og årvågenhed, eller hvad mange erklærer som “zen oplevelse”.

Det er således en vidunderlig behagelig tilstand (der ikke ender med tømmermænd). Hvis du er nysgerrig og gerne vil eksperimentere, et par tips: lav kvalitet te vil ikke være effektiv her, og det vil heller ikke være tisanes; invester i førsteklasses blade, helst pu-erhs eller grønne, og brygg dem Gong Fu-stil (stort blad til vand-forhold og korte udblødningstider).

Så – te eller kaffe? Hvorfor ikke begge!

Puha … som du kan se, udgør forskellene og lighederne mellem kaffe og te et dybt bredt emne – hvor end du vender dig hen, er der mere at opdage og lære: den kemiske sammensætning af begge planter, fysikken bag forarbejdning og brygning, deres kulturelle betydning … selvom te og kaffe på mange måder er kontrasterende, har utvivlsomt én ting til fælles: de erobrede hjerter, sind og ganer hos milliarder af forbrugere over hele kloden.

Den gode nyhed er, at du kan nyde begge dele – det er derfor, jeg har skrevet disse ord, mens jeg nipper til en lækker kop batchbryg, og nu skal jeg ud til en velfortjent Lapsang Souchong. Skål!

da_DKDA