Search
Close this search box.
En Måned Uden Kaffe

En måned uden kaffe

Jeg gjorde det. Jeg gik en hel måned uden kaffe. Ingen kaffe og heller ingen koffeinfri.

Jeg spiste ikke engang kaffeis. Og på en eller anden måde overlevede jeg, selvom jeg til tider ikke troede, jeg ville klare det. Du kan se, jeg har haft et meget stærkt forhold til kaffe.

Selv før kaffeMagasinet.DK blev lanceret i 2019, indtog jeg en masse kaffe hver eneste dag. Med undtagelse af 4 dage i 1997 har jeg i gennemsnit indtaget 4-5 kaffer om dagen i over 20 år.

Når nogen er chokeret over, hvor meget kaffe jeg indtager, kan jeg altid pege på andre, der drikker meget mere end mig. For pokker, selv mit koffeinforbrug i dag er halvdelen af, hvad det var for 10 år siden.

Afhængighed og motivation

Men kaffeafhængighed er stadig en afhængighed. 

Er det en nyttig målestok at sammenligne det nuværende koffeinforbrug med tidligere koffeinforbrug? Det spørgsmål har generet mig i et stykke tid. I denne uge indrømmede jeg, at det ikke var det. Faktum er, at jeg er lige så afhængig af koffein om end på et lavere niveau end før. Min afhængighed er måske endda større, for i dag indtager jeg espresso, der er af langt bedre kvalitet end for bare et par år siden. De fremskridt, jeg har gjort i min hjemmestegning og shot pulling derhjemme, er blevet meget bedre på det seneste. Ved at indsamle flere data og interviewe de bedste baristaer i Seattle, er min hjemme-espressokvalitet blevet bedre i de sidste 9 måneder end i de første 9 år, jeg lavede kaffe. Hver måned eller deromkring smager min kaffe bedre, end den gjorde før. Dette gør min afhængighed stærkere.

Folk spørger mig, hvorfor jeg besluttede at holde kaffefri en hel måned. Det samme indlæg opsummerer mine tanker på det tidspunkt.

Jeg har brug for at vide, hvem jeg er uden koffein. Det her bliver ikke nemt. Tirsdag morgen vågnede jeg efter en perfekt nat med 8+ timers dyb søvn. Jeg besluttede, at jeg ville vente lidt med at lave kaffe. Jeg skulle have været klar til at indtage verden uden koffein, men det kunne jeg ikke. Mit hoved ville have kaffe. Selvom jeg var fuldt udhvilet, var jeg mentalt lammet. Det var dengang, jeg vidste, at jeg skulle lave en rigtig detox, men denne vil kræve mere planlægning, fordi jeg skal bryde afhængigheden på alle niveauer.

Jeg havde lavet andre sundhedseksperimenter i de sidste fire år. Jeg har testet, hvordan min krop reagerer på at fjerne og genintroducere mejeri, gluten, fermenterede fødevarer, chokolade og sukker. Disse eksperimenter var yderst gavnlige. Jeg lærte, at jeg havde en glutenintolerance. At fjerne det fra min kost var yderst gavnligt, da jeg tabte 25 pund ubesværet, reducerede antallet af hovedpine, jeg fik, og kurerede et hudproblem i processen. Den ene test jeg ikke havde lavet var koffein og kaffe.

Dekonditionering af kaffesmag

Der er utallige artikler om forskellige strategier, der bruges til at skære ned eller eliminere kaffe.

Ikke alene var jeg afhængig af koffein, men jeg var afhængig af smagen af ​​kaffe – mere specifikt – jeg var afhængig af smagen af ​​espresso. Ikke en hvilken som helst espresso, men noget af det bedste espresso i verden.

Ud over mine egne hjemmeristede espressoblandinger havde jeg adgang til noget af det bedste espresso i verden. For at få succes med min søgen efter at gå en måned uden kaffe, skal jeg ikke kun tage fat på koffeinafhængigheden, men selve smagen.

Google “Seth Roberts”. I 2007 skrev han en bog kaldet The Shangri-La Diet. Denne bog tackler fedttab ved at adressere, hvor meget belønning vi giver på de smage, som vi bliver udsat for.

I stedet for at tælle kalorier eller kulhydrater indtager du visse fødevarekombinationer med svage smagsprofiler for at decondition dig selv fra fødevarer med en høj madbelønning.

Smag, der er stærkere, hyppigere og mere forudsigelige, ender med at øge kroppens fedtindstilling. Fordi espresso, når den er lavet ordentligt, har et højere smagssignal end brygget kaffe, besluttede jeg at lave min egen kaffesmags-dekonditioneringsplan.

Shangri-La-diæten: Vægttabsplanen uden sult, spis noget af Seth Roberts

I de 10 dage, der førte til min detox, reducerede jeg mit espressoindtag og øgede mit indtag af brygget kaffe. Jeg fik stadig koffein og smagte kaffe, men smagssignalet var svagere.

Så begyndte jeg med vilje at lave defekte espressoshots. Jeg ville trække skud for hurtigt, så de smagte tyndt.

Eller jeg overristede min kaffe lidt og bryggede den, mens den var for frisk. En anden ting, jeg gjorde, var, at jeg ville trække skuddet, før temperaturen på maskinen var steget til, hvor den skulle være. Resultatet var, at jeg indtog espresso med et svækket smagssignal.

Strategien for dekonditionering af kaffesmag virkede. Det gjorde det muligt for mig at sænke mine koffeinniveauer gradvist og samtidig reducere kvaliteten af ​​drikkevarerne. Det gjorde det meget nemmere at skære ned og til sidst gå hele måneden.

De 2 mål

Mit mål var at gå oktober 2012 uden kaffe eller koffeinfri, og i løbet af den måned ville jeg også gå 15 dage uden koffein. I starten af ​​og slutningen af ​​måneden ville jeg tillade mig selv noget te.

For det meste ville jeg indtage grøn te. Jeg overskred mit koffeinmål ved at gå 21 dage uden koffein, inklusive chokolade.

Mange websteder vil sige, at koffein er ude af kroppen på 3 dage, så at gå længere giver ingen yderligere fordele.

Selvom det kan være faktuelt sandt, at koffein har forladt din krop, betyder det ikke, at din afhængighed er helbredt.

Da jeg lavede mit 100-timers koffeinfrie eksperiment i 1997, var jeg tilbage til at drikke enorme mængder kaffe inden for en uge.

Grunden til den længere test er ikke kun at tage fat på de fysiske symptomer, men også de psykiske. Og jeg ville lære, at de var de sværeste at håndtere.

En deprimerende måned

De fleste spørger, om jeg havde hovedpine den første dag. Det gjorde jeg ikke, for jeg sænkede gradvist mit koffeinindtag over to uger.

Koffeinhovedpine er ingenting sammenlignet med det fuldstændige sammenbrud i mit humør. I en god del af måneden var jeg ekstremt ked af det.

Det var som et dødsfald i familien. Det var i dybet af denne periode, at jeg indså, at jeg havde brugt kaffe som en måde at undgå at føle mig nede. Og det havde jeg gjort flere gange om dagen i to årtier.

Uddrag fra min personlige blog:

I denne måned har mit humør været forfærdeligt. Tingene bliver dog langsomt bedre. Før eksperimentet indtog jeg 3 eller 4 espresso om dagen plus et par krus te. Disse drikkevarer var alle af høj kvalitet og velsmagende. Jeg ville sprede min nydelse af disse drinks fra morgen til tidlig eftermiddag. I sidste uge fik jeg en tanke om, at disse oplevelser var små lommer af glæde. Uanset hvordan jeg havde det i øjeblikket, kunne jeg altid stole på, at koffein forbedrede mit humør.

At blive koffeinfri har fjernet alle disse lommer af glæde. Det viser sig, at jeg ikke er en glad campist. Udover at have stor kærlighed til kaffe og te, kan jeg nu se, at min vane også var min ubevidste måde at håndtere nedtrykthed på. At kaffe kan forbedre humøret er velkendt. Min bekymring er nu, at min afhængighed af kaffe har afholdt mig fra at tage fat på de grundlæggende årsager til mit dårlige humør.

Jeg havde en anden mærkelig bivirkning ved at blive koffeinfri. I stedet for at få bedre søvn, begyndte jeg at vågne i næsten panik kl. 03.00 på næsten daglig basis. Jeg ville være dødtræt og ude af stand til at falde i søvn igen. Kun i den sidste uge er det blevet bedre.

Metal Tree Seattle Sculpture Park
Foto af Michael Allen Smith (gratis at bruge CC 3.0)

Min rejse er ikke din

I løbet af denne måned fik jeg en masse negativ feedback. Mange mennesker så mig som en forræder for kaffesagen. Jeg blev bombarderet med links til sundhedsundersøgelser, der glorificerer brugen af ​​kaffe. Selvfølgelig læste jeg dem ikke, for jeg erkender, at reaktionen på koffein er meget individuel og ændrer sig over tid. Hvordan en gruppe fremmede reagerer på 5 kopper om dagen, har ingen relevans for mig. Plus jeg drikker kaffe for smagen.

Heldigvis havde jeg et par venner, der støttede mig. Tre talte mig ned fra kanten, da jeg var klar til at kaste håndklædet i ringen.

Vender tilbage til kaffe

Min første espresso var den 1. november kl. 06.30. Mit hjerte kørte i næsten 4 timer. Jeg troede, at jeg brød mit system, men i løbet af den næste uge kunne jeg drikke 1 kaffe hver anden dag. Nu begrænser jeg mig til en enkelt kaffe eller espresso om dagen med nogle dage, hvor jeg ikke har kaffe.

Espresso Ballard
Tilbage til espresso.

Selvom der ikke er en klar konsensus om binyretræthed, formoder jeg, at jeg havde nogle binyreskade. Cirka halvvejs gennem eksperimentet lærte jeg om urte-adaptogenerne ashwagandha og Rhodiola. Disse urter har ud over vitamin B5 (pantothensyre) en lang historie med at genoprette og hele binyrerne. Flere dage efter, at jeg startede disse kosttilskud, begyndte jeg at få det bedre, og min søvnkvalitet blev forbedret.

At gå en måned uden kaffe var ekstremt hårdt, men en meget givende oplevelse. Jeg lærte meget om mig selv, og jeg klarer mig nu med langt mindre koffein, end jeg plejede.

For første gang i mit kaffedrikkende liv havde jeg ikke længere brug for kaffe. Jeg planlægger at lave en månedlig detox en gang om året fremadrettet. Kun næste gang gør jeg det om sommeren. At gå uden kaffe om efteråret er ikke den bedste timing.