Search
Close this search box.
Hvad Er Den Sundeste Kaffe, Du Kan Drikke?

Hvad Er Den Sundeste Kaffe, Du Kan Drikke?

Caféerne kæmper for vores fordel, og endda 7Eleven brænder nu for at kunne gøre noget specielt med de brune bønner.

Jeg elsker kaffe ligesom dig, og 76% af kvinderne drikker denne forfriskende drink. Men betyder det noget, hvilken kop du vælger, når du vil slukke kaffetørsten?

Top 6: Her Er Den Sundeste Kaffe, Du Kan Drikke

Nogle typer kaffe beskyldes for at være kræftfremkaldende, andre dårlige for blodsukkeret, mens en tredje type er fremhævet for den hæmmende virkning på udvikling af alle slags sygdomme som Alzheimers, Parkinsons og type 2-diabetes.

Ud over det faktum, at dit kaffeindtag naturligvis skal være forbundet med stor nydelse (og ikke afhængighed), kan det også være direkte gavnligt for dit helbred, hvis du vælger den rigtige type.

Vi har talt med en førende kaffeforsker Kjeld Hermansen og diætist Anne Seidelin, der forklarer, hvad der gør din kaffe sund, og hvad der gør det modsatte.

Her Får Du Top Seks:

6. Latte

Jeg betragter brygning af espresso, vi ved stadig ikke så meget om, hvor mange af de skadelige stoffer i bønnerne, der udskilles i vandet, og ryger således ned, når du tager en slurk af din kaffe.

Og det er indholdet af disse, der er afgørende for at vurdere, hvor god din kop er for dig.

Kaffe indeholder de to skadelige stoffer kahweol og cafestol, som kan påvirke dit kolesterolniveau negativt og øge risikoen for hjerte-kar-sygdomme. Disse filtreres bedst ud, når der bruges et filter til brygningsmetoden, hvilket ikke er tilfældet. 

Mængden af ​​mælk er også signifikant, men  fordi den opvarmede mælk indeholder mælkesukker, som kan forårsage udsving i dit blodsukker. 

Derfor er det bedst at holde sig til latte eller cappuccino med sødmælk i stedet for mindre fedtmælk for at reducere det. Fordi fedtstoffer hjælper med at stabilisere dit blodsukker, hvilket i sidste ende er en god ting. Så nyd en lille, men godmodig latte i stedet, når trangen opstår.

5. French Press

Hvis der skal serveres kaffe til mange, er stemplet en favoritmetode, der er let og ligetil.

Men fordi vandet trækker med kaffebønnerne, selv efter at du har skubbet filteret ned, udskilles de fleste af de to skadelige stoffer ved denne metode, hvilket gør den franske presse til en svag kandidat til den sundeste og bedste kop, selvom den kan smage himmelsk.

  • Hvad det er:  En enkel metode til kaffebrygning, som giver rig kaffe. Groftmalet kaffebønner hældes med vand og presses ned i bunden af ​​gryden ved hjælp af et stempel med en trådskærm. 
  • Tip:  Tag skummet af toppen med en ske, inden du lægger toppen på og stempler kaffen.
  • Sundhedsværdi:  Du tager ikke skader fra en kop punch kaffe lejlighedsvis, men højt forbrug kan være tvivlsom. Problemet er det grove filter, der tillader adskillige skadelige stoffer at sive ind i kaffen. En daglig indtagelse af 4-5 kopper stempelkaffe kan indebære en risiko for kolesterolniveauer og blodindholdet i blodkarets skadelige stof homocystein.

4. Espresso

Det rene resultat af denne bryggemetode er en bedre kandidat til den sundeste kop end den franske presse, fordi kaffen ikke har en potentielt lang trækningstid, som det gør med et stempel, hvis du ikke drikker det hurtigt. 

De to stoffer udskilles dog stadig, så dette er ikke en “from” kop.

Det får ikke en højere placering, fordi espressobønner ofte har en hårdere ristning end bønner, der bruges til almindelig kaffe. 

Ristningen skaber stoffet acrylamid, som er bevist kræftfremkaldende, og hvorfor du ikke skal gøre det til en vane at skamme dit brød, selvom smagen måske appellerer til dine smagsløg.

  • Hvad er det:  Koncentreret, intens kaffe, serveret i en lille kop og er også grundlaget for populære kaffedrikke som caffe latte og cappuccino. Lavet ved at trykke 92-95 grader varmt vand ved højt tryk gennem en lille, tæt pakket portion kaffe.
  • Tip: Leveringstiden for espresso skal være ca. 25 sekunder.
  • Sundhedsværdi: Når det kommer til indholdet af cafestol og kahweol, placerer espresso sig selv i det midterste felt. Indholdet af de potentielt skadelige stoffer er lavere end i for eksempel stempelkaffe, men højere end i filterkaffe. Espressoen giver dig alle kaffens antioxidanter og er blandt andet rig på stoffet N-methylpyridinium. Det reducerer mavesyreproduktionen, og derfor kan espresso faktisk være mere skånsom mod maven end andre typer kaffe. 

3. Kaffe Kapsler / Pods

Forskning på denne type kaffe er også minimal. Alligevel påpeger diætvejlederen, at varianten, der er lavet af små “puder”, der fungerer som filtre og ikke folie, er de to sundeste alternativer, fordi kahweol og cafestol sandsynligvis vil blive sorteret fra, som det også er tilfældet med filterkaffe.

Folien kan derimod sidestilles med den næste kandidat; espressoen.

Hvis du vil læse lidt mere om de forskellige Pod-kaffemaskiner, kan du læse denne artikel.

  • Hvad er det: Et stort hit i de senere år. Kaffen i de små kapsler fås i utallige varianter, og maskinen fremstiller en kop kaffe på et øjeblik.
  • Tip: Skyl maskinen grundigt inden brygning. Så din kaffe får den rigtige temperatur, og du undgår, at smagen påvirkes af rester fra det forrige bryg.
  • Sundhedsværdi: Helbredseffekten kendes ikke med sikkerhed, men 10 gange højere fedtindhold end i filterkaffe taler ikke kapselens fordel. Mange kopper skal dog tages dagligt, før der er risiko for kolesterolniveauer. Sidste år viste en undersøgelse en høj forekomst af bakterier og svampe i kapselmaskiner, så mangel på hygiejne kan trække sundhedskontoen ned. 

2. Instant Kaffe

Hvis du også har hørt rygter om, at de frysetørrede perler er dårlige for dit helbred, så er der gode nyheder. 

For Nescafé og anden instantkaffe har typer en andenplads her på listen. Dette skyldes, at kaffen fremstilles på samme måde som filterkaffen, før den frysetørres, og derfor minimeres de skadelige stoffer. 

Og dette er vejen frem, hvis du vil have den sundeste kop.

Rygter om, at typen her skal være kræftfremkaldende, er også netop det; rygter.

Ifølge kaffeforskeren afviser en ny undersøgelse teorien om, at frysetørret kaffe skal forårsage kræft, så du sikkert kan blande en kop.

  • Hvad er det: I dag er hver 5 kopper kaffe lavet af instantkaffe. Pulveret består af 100 procent. Kaffe. Bønnerne ristes, males og opløses i vand med høj temperatur. Det tilvejebringer et viskøst kaffekoncentrat, som derefter enten frysetørres eller spraytørres til det færdige pulver.
  • Tip:  Brug pulveret inden for 4-6 uger efter åbning, hvor det smager bedst.
  • Sundhedsværdi: Kafferogn har ikke meget rest til pulverkaffen, men med hensyn til sundhed er der ingen indikationer på, at den er ringere end ‘ægte’ kaffe. De fleste af de skadelige stoffer filtreres fra i tørringsprocessen. Koffeinindholdet er signifikant lavere end i for eksempel maskinkaffe. Dette er en ulempe, hvis du går efter den stimulerende effekt, men en fordel, hvis du f.eks. Oplever søvnproblemer, når du tager koffein. 

1. Filterkaffe

Mød din sundeste kaffeknus. Filtrer kaffe. Selvom denne sorte drik ofte er udskilt for eksempel for at beskadige vores knogler, fordi koffein er vanddrivende og dermed øger calciumudskillelsen gennem urinen, er der en minimal effekt, der aldrig vil blive truet – medmindre dit indtag af kaffe også er farligt. , og så er det et helt andet problem, du skal arbejde på.

Tre til fire kopper kaffe dagligt har vist sig at have adskillige gavnlige Virkninger. 

Hvis du tilhører den gruppe, der er vild med at sprøjte mælk i kaffen, kan dåsen 30 ml. udligner udskillelsen af ​​calcium med en enkelt kop filterkaffe, ifølge kaffeforskeren.

Så drik tre til fire kopper af din filterkaffe brygget på ikke for mørkebrændte 30 ml bønner. Mælk og hold dig helst væk fra sukker og især sødemiddel. Og helst inden klokken 16 vil det sorte guld påvirke din søvn.

  • Hvad det er:  Det er stadig den maskine, de fleste mennesker går til, selvom der er opstået nye brygningsmetoder.
  • Tip:  Kalk, snavs og gamle kafferester i gryden går ud over smagen. Som tommelfingerregel skal maskinen afkalkes efter 40 brygninger.
  • Sundhedsværdi: De fleste undersøgelser af den sygdomsforebyggende effekt af kaffe er blevet udført på filterkaffe, så her er du med sikkerhed grund. Filteret fjerner kaffefedtet og dermed også de tvivlsomme stoffer cafestol og kahweol. Filterkaffen har også et højt indhold af klorogen syre og andre stoffer, der menes at forårsage kaffens virkning mod type 2-diabetes. 

Lidt Bonus info ..

Pas på kalorierne!

Der er ingen kalorier i en kop sort kaffe, men det adskiller sig meget fra nogle af de populære kaffedrikke. Mælk, sukker og sirup kan hurtigt gøre det sunde bryg til et kalorietungt spil. 

 
  • Karamel latte:  427 kcal. 
  • Frapino kaffe espresso:  424 kcal. 
  • Caffe latte:  222 kcal. 
  • Latte Macchiato:  222 kcal. 
  • Cappucino: 190, kcal. 
  • Caffe latte, sojamælk:  154 kcal. 
  • Ice latte:  130 kcal. 
  • Caffe latte, skummetmælk:  120 kcal.
  • Cortado: 38, kcal.
  • Espresso macchiato:   13 kcal.