Search
Close this search box.
Hvordan Påvirker Den Daglige Kop Kaffe Dit Helbred?

Hvordan Påvirker Den Daglige Kop Kaffe Dit Helbred?

Kaffe mindsker risikoen for at udvikle type 2-diabetes, Parkinsons, Alzheimers, depression … Listen er lang. Men forfatteren af ​​en populær kafferapport opfordrer til sindssyge: Der er også tilfælde, hvor kaffe ikke er så god for os, så i denne artikel vil jeg gå over, hvordan påvirker den daglige kop kaffe dit helbred?

De fleste af os har prøvet det mindst en gang i vores levetid. Mange af os gør dette næsten hver dag. Nogle kan slet ikke leve uden det. Måske gør du det lige nu?

 

Selvfølgelig er dette vores nye yndlingssport – hælde kaffe mens vi chatter – vi taler om det. Og det er ikke en underdrivelse at sige, at vi elsker kaffe; Faktisk besluttede Vidensrådet for Forebyggelse sidste år at offentliggøre en rapport, der samlede al eksisterende forskning om kaffens relevans og en række vigtige offentlige sygdomme. Og det var en besked, vi kunne lide: Kaffe er sund!

Forskerne kunne konkludere, at hvis du har angst, er gravid eller indtager for lidt calcium gennem din mad, skal du være forsigtig med dit kaffeindtag. 

 

Men – der er altid et men. Der er også tilfælde, hvor kaffe ikke er så god for os, og ellers ved vi ikke, hvorfor kaffe er sund. I det følgende har hovedforfatteren lov til at uddybe punkterne i kafferapporten:

 

”Det var vigtigt for os at have punkteret nogle af de myter, der har været omkring kaffe, og det har vi gjort. Kaffe forårsager for eksempel ikke kræft eller halthed med hjertet. Men der er også situationer eller situationer, hvor man skal være lidt forsigtig med kaffeindtagelsen, og man skal sørge for, at det ikke bare er en positiv salmesang om de gavnlige virkninger af kaffe, ”siger professor og konsulent Kjeld Hermansen.

Kaffe Kan Gavne Dit Helbred

I rapporten var nogle af de mest positive konklusioner, at moderate mængder kaffe kan have sundhedsfremmende virkning. Tre til fire kopper dagligt er forbundet med:

 

  • Reduceret risiko for at udvikle type 2-diabetes  og  Parkinsons sygdom  med så meget som 25 procent.
     
  • Den sorte drik kan også reducere risikoen for  blodpropper  og  blødninger i hjernen  med 10 procent.
     
  • Sidst men ikke mindst ser det ud til at have en gavnlig virkning på  Alzheimers  og depression.

 

”Faktisk har rapporten en række undersøgelser, der tyder på, at nogle kræftformer ikke udvikler sig i samme grad som de af os, der ikke spiser kaffe,” siger Kjeld Hermansen, der dagligt arbejder ved Institut for Klinisk Medicin og Medicinsk Endokrinologi. . , Aarhus Universitetshospital.

 

Men her begynder det at aftage med de grimme meddelelser. For selv om rapportens database er meget stor, og ingen lignende danske undersøgelser har inkluderet så mange aspekter som denne, er der stadig ingen tegn på kræft, siger han: ”Der er indikationer og indikationer, så der er behov for mere forskning inden for dette område. “

Drik Mindre Kaffe, Når Du Er Gravid Eller Ængstelig!

Og der var også flere skuffende konklusioner i  Rapporten ‘Kaffe, Sundhed Og Sygdom ‘, hvor forskere opfordrer til forsigtighed:

Blandt dem var at være forsigtig med kaffeindtag, hvis du har angstneurose, er gravid eller spiser for lidt calcium med maden.

 

  • For dem, der allerede lider af en  angstlidelse, kan  koffein i kaffe have en angstfremkaldende virkning.
     
  • For gravide kvinder bør  man ikke drikke mere end tre kopper koffeinfri kaffe om dagen. Det er muligt, at et højere forbrug kan være skadeligt for graviditeten.
     
  • For mennesker med  lavt calciumindtag kan koffein være en dårlig idé, fordi det øger udskillelsen af ​​calcium i urinen og derfor kan øge risikoen for brud og osteoporose.

 

Hvad der især skal bemærkes om ovenstående punkter er nøgleordet ‘koffein’, understreger Kjeld Hermansen. Et af de mest afgørende punkter i den aktuelle forskning på dette område er, at effekten af ​​koffein i mange rapporter er blevet undersøgt – og kaffen er ens.

Vi Ved Ikke, Hvorfor Kaffe Er Sundt

Spørgsmålet er, hvad du mener, når du taler om ‘kaffe’. Henvises der til koffein? 

Eller er det hele hundreder af bioaktive stoffer indeholdt i kaffedrikken, som du sandsynligvis aldrig vil kunne undersøge effekten af ​​i bunden separat?

 

”Det er vigtigt at huske, at når man siger ‘kaffe’, er det en drink, der indeholder mange stoffer. Og hvad det er for stoffer eller kombinationer af stoffer, der har en positiv effekt, ved vi faktisk ikke, ”siger Kjeld Hermansen. For eksempel ses den positive sammenhæng mellem kaffe og type 2-diabetes også, når man drikker koffeinfri kaffe, hvilket indikerer, at koffein ikke nødvendigvis er den sunde i vores elskede kaffedrik. 

 

Hvis man skulle vise en sikker effekt af de bioaktive stoffer, ville det kræve store interventionsundersøgelser og kontrolgrupper, hvor de enkelte stoffer undersøges individuelt, siger han. Det ville være enormt vanskeligt, dyrt og omfattende.

 

“De undersøgelser, vi i øjeblikket har på kaffe, er hovedsageligt observationsstudier, dvs. store befolkningsundersøgelser, hvor intet kan siges om årsag og virkning.”

Kaffe Er Ikke Kun Kaffe

Den mest positive effekt opnås ved at drikke tre til fire kopper kaffe om dagen, men vi ved ikke, hvordan effekten er væsentlig.

 

Enhver ægte kaffemaskine kan også erkende, at kaffe ikke kun er kaffe. 

Der er stor forskel på at tale om punch kaffe, filterkaffe eller pulverkaffe. Og måske er der også en forskel i de sundhedsfremmende effekter afhængigt af den pågældende kaffe.

 

”Vores viden kommer først og fremmest fra den gamle kaffe, som har været igennem et filter – vi ved ikke meget om de mere moderne kaffeformer som cappuccino, caffe latte og Nescafe, også kendt som ‘instant kaffe’,” Kjeld Hermansen og understreger også, at der ikke er data, der dokumenterer virkningen af ​​store mængder kaffe, hvad enten det er ‘gammel’ eller ‘ny’ kaffe.

 

”Vi har ikke sikre data for mere end otte kopper kaffe om dagen, men du kan ikke konkludere, at jo mere kaffe du drikker, jo sundere er det. Den mest positive effekt opnås ved at drikke tre til fire kopper kaffe om dagen, men vi ved ikke, hvordan effekten er væsentlig. “

 

Rådet for viden om forebyggelse planlægger at se på rapporten igen om et par år og holde sine konklusioner mod den forskning og resultater, der er kommet i området i mellemtiden.