Search
Close this search box.
Navigerer Kaffeforsyningskæden Gennem Covid-19

Navigerer kaffeforsyningskæden gennem Covid-19

Siden begyndelsen af ​​2020 har Covid-19-pandemien ændret næsten alle industrier rundt om i verden, og kaffesektoren har ikke været en undtagelse.

Nu, mere end 18 måneder efter, begynder vi at se pandemiens mellem- og langsigtede indvirkning på kaffeindustrien. Så hvordan har tingene ændret sig? Og hvad vil der ske i de kommende måneder og år?

For at lære mere om, hvordan pandemien har påvirket forskellige komponenter i forsyningskæden, talte jeg med to medlemmer af teamet på Mercon Specialitet og en kafferister. Læs videre for at finde ud af, hvad de fortalte mig.

Lastbil Med Kaffe

Kaffeforsyningskæden

Fra frø til kop inkluderer kaffeforsyningskæden mennesker over hele verden, fra landmænd til handlende, brændere, caféejere og mere. Da pandemien ramte i begyndelsen af ​​2020, ændrede livet sig radikalt og øjeblikkeligt for alle på tværs af kaffeindustrien.

Jason Sawicki er Senior Operations Manager hos Mercon Specialitet. “Kaffe rejser gennem en kompleks global forsyningskæde fra oprindelseslande til slutkunden,” siger han. “Pandemien skabte en betydelig forstyrrelse i denne delikate kæde.”

Jason starter med at give en meget enkel opdeling af forsyningskæden.

Han siger: “Til at begynde med, når grøn kaffe er blevet forarbejdet på en mølle, bliver den pakket og sendt over havet i store lastcontainere til import.

”Derfra bliver kaffen ofte sendt til store lagre til opbevaring og solgt til brændere af kaffeimportører. Når den er stegt, tager den den sidste rejse til distributører, såsom købmandsforretninger og caféer.”

Men da pandemien ramte, ændrede alt sig næsten fra den ene dag til den anden. Caféer, restauranter, kontorer og hoteller og en række andre virksomheder lukkede deres døre, og kaffedrikkere over hele verden blev beordret til at blive hjemme.

Mand Med En Pose Kaffe

Hvad var konsekvenserne?

Jason udtrykker det enkelt: “Out-of-home (OOH) kaffeefterspørgsel faldt kraftigt, men efterspørgsel efter kaffe i hjemmet steg.

“Det var denne out-of-home vs. in-home dynamik, der blev en global trend for alle typer produkter,” fortsætter han. “Med begrænset adgang til rejser, restauranter og andre tjenester steg efterspørgslen efter fysiske produkter markant, og det betød, at der var en historisk stigning i antallet af fragtskibe, der anløb havne.”

Dominoeffekten førte til mange problemer for grøn kaffeleverandører og deres samarbejdspartnere.

Felipe Cam er direktør for kommerciel drift og informationsteknologi Mercon Coffee Group. Han siger: “Før pandemien, [global logistics] gjorde et ret godt stykke arbejde med at håndtere leveringen af ​​enhver vare som planlagt.

“Men den uventede stigning i mængden af ​​importerede produkter skabte hidtil usete flaskehalse og forstyrrelser i hele forsyningskæden.”

Både Felipe og Jason opregner flere udfordringer, der er blevet skabt af denne forstyrrelse. På kort sigt led både havne- og transportvirksomheder under følgerne af, at deres ansatte var sygemeldt eller i karantæne. Det betød flere skibe end ledige pladser i havne.

På længere sigt har Covid-19 forårsaget mangel på forsendelsescontainere, færre lastbilchauffører, lagre med fuld kapacitet og fysiske afstandsrestriktioner – hvilket betyder begrænset kapacitet for mange forsendelsesområder.

“I disse dage er det ikke et spørgsmål om, hvorvidt kaffen nåede det til tiden,” siger Felipe. “I stedet handler det mere om, hvor mange dage forsendelsen er forsinket.”

Gaffeltruck Med Kaffe

Tættere bånd mellem forretningspartnere

Jason forklarede, at disse mangler og forstyrrelser har ført til to store problemer: øgede transportomkostninger og forsendelsesforsinkelser.

For leverandører har dette en række konsekvenser. For eksempel fortæller Felipe, at de skal bruge meget tid på bookinger og opfølgninger og holde kunderne opdateret på nye ankomsttider hver dag.

“Situationen er flydende, men vi fortsætter med at evaluere punkter langs kæden for at minimere påvirkningen, hvor vi kan,” forklarer Jason. ”Vi har også forsøgt at være gennemsigtige og kommunikere oftere med vores kunder, så vi alle kan navigere bedre og holde os informeret.

Både Jason og Felipe bemærker, at pandemien har skabt et behov for at knytte tættere bånd til forretningspartnere, især når de er i udlandet. Dette, siger de, sikrer, at kaffen ender, hvor den skal være, og at alles behov bliver tilgodeset.

“Det har været vigtigt for Mercon at forblive tæt på vores producenter og eksportpartnere og forstå, hvilket pres de står over for, og hvor vi kan hjælpe,” siger Jason.

“Vi har stræbt efter at holde omkostningerne stabile for vores kunder, at give en gennemsigtig dialog om virkningerne og at læne os ind og forstå udfordringerne for hver enkelt af vores kunder for at se, hvordan vi kan hjælpe,” fortsætter han.

Felipe bemærkede i mellemtiden, at gennemsigtighed har været utroligt vigtigt, og tilføjede, at Mercons partnere “er fleksible og forstående”.

Mercon Repræsentant

Digitale muligheder i kaffesektoren

Som svar på de udfordringer, som den globale industri stod over for under Covid-19-pandemien, vendte mange deres fokus mod den digitale side af forretningen. Dette betød et større fokus på virtuel kommunikation, e-handel og meget mere.

Jason bemærker, at Mercon allerede havde en vigtig digital komponent før pandemien. “Som en multinational virksomhed med oprindelses- og salgskontorer i mere end ti lande verden over, har digital kommunikation altid spillet en væsentlig rolle i, hvordan vi driver forretning,” siger han.

“Vi brugte digitale kommunikationskanaler inden for vores teams længe før Covid-19 ramte,” tilføjer han. “Det har givet os mulighed for at være smidige og omdrejningspunktet i lyset af naturkatastrofer, regeringsomvæltninger og nu en global pandemi.”

Felipe er enig. “Hele virksomhedernes verden er nu mere forbundet via online-kanaler end nogensinde før,” siger han. “Det betyder, at vi har set virksomheder maksimere deres teknologiske fremskridt inden for kommunikation.” Det betød også, at man skulle tænke ud af boksen med forsendelser og lede efter andre alternativer som f.eks. break bulk charters.

Begge bekræftede, at dette har gjort overgangen til at arbejde hjemmefra nemmere.

“Det har bestemt gjort det lettere at tilpasse sig en stigende virtuel arbejdsform og den måde, vi henvender os til vores partnere under pandemien,” tilføjer Felipe. “Virtuelle kalibreringer og virtuelle oprindelsesture er ved at blive en reel mulighed.”

I mellemtiden siger Jason: “Den største indvirkning, som denne nuværende krise har haft på vores forsyningskæde, er, hvordan vi har udvidet disse eksterne kommunikationsmetoder til vores brændere.

“Nu taler vi med brændere gennem Zoom-møder, WhatsApp-chats og endda virtual reality-farmture,” tilføjer han. “Vi har virkelig vokset og diversificeret den måde, hvorpå vi kommunikerer vigtig information til brændere, som er vores slutkunder.

“Pandemien har også udfordret os til at arbejde på at udvikle kommunikationsmetoder, der hjælper risterne med at kommunikere denne information til deres egne kunder.”

Jason går endda så langt som at bemærke, at Mercon har nogle “fede projekter i værket for forsyningskædesporbarhed”, og at det “ser frem til snart at afsløre dem for kunderne”.

Grønne Kaffebønner

En kafferisters perspektiv

Baronet Coffee Inc. er en kafferisteri baseret i Windsor, Connecticut, USA. Ligesom mange andre mærkede den straks virkningen af ​​Covid-19-pandemien på deres operationer.

Bruce Goldsmith er præsident for Baronet Coffee. Han beskriver virksomheden som værende “primært en OOH-leverandør af ristet kaffe til foodservice, dagligvarebutik og kontorkaffeservicekanaler”.

Han tilføjer: “Disse kanaler er blevet hårdt ramt af de tvungne lukninger fra pandemien og tilbagevenden fra disse lukninger, som har været langsommere end forventet.”

Bruce bemærker dog, at detailkaffedelen af ​​deres forretning steg, da forbrugerne begyndte at drikke mere kaffe derhjemme, da OOH-virksomheder lukkede i 2020.

“[In response], øgede vi vores kapacitet til at producere mere detailpakket kaffe til hjemmeforbrugeren,” siger han. “Vi konverterede også til et nyt ERP-system for at være mere effektive.”

Bruce bemærker dog også, at for alle brændere var støtte fra leverandører af grøn kaffe nøglen under pandemien.

“Et af vores topmål under pandemien var at være i stand til at imødekomme vores kunders stadigt skiftende krav og samtidig tage sig af vores medarbejdere og de samfund, vi betjener,” siger Bruce.

“Mercon har givet os mulighed for at holde vores beholdning af grøn kaffe på de rette niveauer, samt imødekomme stigningskrav,” tilføjer han. “De samarbejdede også med os for at donere hundredvis af pund ristet kaffe til vores frontlinjemedarbejdere såvel som suppekøkkenerne i området, der var i nød.”

Prøveudtagning Af Kaffebønner

Vil pandemien sætte et permanent præg på kaffeforsyningskæden?

Bruce siger, at han er optimistisk med hensyn til fremtiden, og at han tror, ​​at ændringerne medført af pandemien vil “ændre virksomheden og industrien til det bedre”.

Han siger også, at deres perspektiv som virksomhed har ændret sig, og bemærker, at de vanskeligheder, de mødte, har gjort dem stærkere.

“Som en fjerde generations familievirksomhed har vi været igennem mange økonomiske recessioner, men aldrig en sundhedspandemi af denne størrelsesorden,” forklarer Bruce. “Gennem denne pandemi har vi lært, at det ikke er det økonomiske helbred, men dine medarbejderes og leverandørers fysiske sundhed, der betyder mest.”

Jason og Felipe var også optimistiske og bemærkede, at der var mange positive ændringer at tage med.

“Det har fået fuldt overblik over, hvor sammenflettet den globale kaffeforsyningskæde er med andre forsyningskæder,” siger Jason. Han tror også, at den negative påvirkning bliver kortvarig, og at den positive påvirkning ender med at blive meget vigtigere.

“Vi er forsigtigt optimistiske omkring denne bane, da udbud og efterspørgsel fortsætter med at stabilisere sig,” tilføjer han. “Pandemiens virkning har afsløret områder med både styrke og sårbarhed.

“Lederskab i forsyningskæden vil være i en meget bedre position fremadrettet til at identificere disse risikoområder og de økonomiske triggere, der går forud for dem.”

Felipe er enig og bemærker, at pandemien ville have en mere positiv end negativ indvirkning på forsyningskæden, og at den har ført til “vigtige erfaringer, der skal tages i betragtning”.

Ristning Af Kaffe

Der er ingen tvivl om, at verden – og kaffesektoren – vil blive uigenkaldeligt ændret af Covid-19-pandemien. Men forandring er ikke altid negativ.

Mere end nogensinde har kaffevirksomheder vist deres modstandsdygtighed og tilpasningsevne til at imødekomme ændringer i forbrugernes efterspørgsel, operationelle begrænsninger og den globale sundhedsstatus quo. Om ikke andet er dette inspirerende og viser, at vi har god grund til at forblive optimistiske med hensyn til kaffens fremtid og blive mere kreative end nogensinde.